de Alex Mihai Ghenie

1.

În Caldari di Ortona (regiunea Abruzzo, Italia) se află o fântână la care curge în permanență vin roșu de producție locală, disponibil oricui, oricând, gratuit. Fântâna aparține unui producător local de vinuri, Dora Sarchese Vineyard, și a fost inaugurată în anul 2016. Proiectul a fost inspirat din Spania, unde, la poalele muntelui Montejurra, în Ayegui (Navarra), se găsea deja o astfel de fântână – Bodegas Irache. Diferența între cele două este dată de faptul că în Italia, fântâna curge non-stop, pe când la cea din Spania vinul e ”disponibil” doar între orele 8 și 20. Promit că vom face o călătorie la amândouă, în perioada următoare!

2.

Deși nu foarte răspândită la fel ca alte fobii, oenofobia – sau frica de vin (știu, sună amuzant!) – există la unele persoane și se manifestă prin simtomele specifice stării de anxietate: palpitații, tremurat, atacuri de panică, amețeli și dificultăți de respirație. Cauzele nu au putut fi precis stabilite, dar cert este că, la oamenii care suferă de această fobie, ea se activează în principal la orice are legătură cu vinul: un pahar sau o sticlă de vin, raioanele cu vinuri din marile magazine, trecerea pe lângă o podgorie, coborârea într-o pivniță (fie ea de vinuri sau nu), sau chiar un tirbușon.

3.

Cea mai mare sticlă de vin din lume care a fost vreodată comercializată la o licitație, recunoscută de Cartea Recordurilor, are 1.38 metri, capacitate de 130 de litri (echivalentul a 173 de sticle standard) și cântărește goală 68 de kilograme. Este o sticlă de Cabernet Sauvignon din 2001 (Beringer Private Reserve) și a fost vândută unui magazin de vinuri și ciocolată din New Jersey (SUA). Demn de menționat este că, în clasificarea obișnuită a sticlelor de vin, cea mai mare capacitate o are sticla Solomon (sau Melchior) – 18 litri sau echivalentul a 24 de sticle standard.

4.

În ultimii ani statisticile și studiile arată că țara cu cel mai mare consum de vin din lume, per cap de locuitor, este… Vaticanul. Fiecare locuitor consumă anual, în medie, aproximativ 72-74 de litri. Sau o sticlă de vin la fiecare 4 zile. Dublu față de multe dintre țările producătoare și consumatoare de vin, prin tradiție. Nu trebuie să ne facem impresia că locuitorii Vaticanului sunt alcoolici, ci există câteva explicații: faptul că în timpul anului sunt numeroase manifestări religioase care implică vin și sute de mii de pelerini (prin ritualurile Bisericii Catolice), dar și faptul că cei circa 1.000 de locuitori ai acestei mici țări sunt toți, exclusiv, adulți.   

5.

În timpul Prohibiției începute în 1920 în Statele Unite (interzicerea producerii și comercializării de băuturi alcoolice), marii producători de vinuri din Napa Valley (California) și de pe toată coasta vestică, au fost nevoiți să găsească o alternativă, pentru a evita falimentul. Și, în creativitatea lor (dar și profitând de unele carențe și scăpări ale legii), au creat așa-numitele ”wine-bricks” (în traducere liberă ”cărămizi de vin”) – un bloc solid, concentrat, din struguri, și l-au comercializat ca atare. Au păstrat pe etichetă un avertisment obligatoriu prin lege, ce era de fapt ”cheia ascunsă” prin care clienții își puteau face acasă propriul vin, folosind concentratul. Așadar, au mascat instrucțiunile de folosire sub atenționări de genul ”Cum să NU faci vin din acest produs” sau ”Producerea de băuturi alcoolice este interzisă prin lege”, iar textul, parafrazat, spunea clienților să dizolve conținutul într-un gallon de apă, și să aibă mare grijă să NU îl lase într-un vas la loc răcoros timp de 21 de zile, pentru a NU se transforma în vin. Sau să adauge benzoat de sodiu, sau sifon, pentru a preveni fermentarea. Bineînțeles că probabil, niciodată, nimeni, nu a respectat ”instrucțiunile”. Și vinul a putut fi produs de fiecare cumpărător, acasă. Producătorii au făcut astfel avere și au salvat industia vinului din Statele Unite. Ingenios, nu?

6.

Richard Juhlin este cel mai cunoscut specialist și degustător de șampanie din lume. Scriitor de renume în domeniu, Richard Juhlin este de origine suedeză și deține mai multe recorduri, încă nedepășite, printre care și organizarea celei mai mari degustări de șampanie din lume, cu 150 de sortimente (Stockholm, 1999). Totodată, deține recordul la numărul de șampanii testate de-a lungul carierei – peste 10.000. Însă celebritatea și marea sa particularitatea o constituie abilitatea de a degusta ”in blind” (”pe nevăzute”) și a recunoaște cu exactitate ceea ce degustă. La concursul anual ”Spectacle du monde” din Paris, în 2003, a reușit performanța, momentan neegalată, de a identifica ”pe nevăzute” 43 din 50 de șampanii diferite, la mare distanță de ceilalți concurenți, care au reușit doar 4 din 50.

7.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este YSOKOLIN-OBIT-facebookJumbo.jpg

O seară de aprilie, 1989… Un bărbat iese val-vârtej, agitat și vorbind singur, pe ușile hotelului Four Season din New York, unde, la o recepție, participau unii dintre cei mai mari colecționari de vinuri din oraș. În urma lui, pe asfalt, picături roșii, ca de sânge…
”Comisesem o crimă…” – astfel relata, câteva zile mai târziu, pentru New York Times, acel bărbat. Pe numele său William Sokolin, cunoscut colecționar și negustor de vin și proprietarul unei sticle rare și extrem de valoroasă. Până în acea seară. E vorba de o sticlă de Château Margoux 1787, ce a făcut parte din colecția personală al președintelui american Thomas Jefferson – mare amator și împătimit colecționar de vinuri rare. Estimată la peste jumătate de milion de dolari, sticla nu a mai putut fi vândută niciodată. Pentru că în acea seară – dorind să își laude comoara în fața cunoscătorilor, din neatenție, Sokolin a scăpat-o pe covorul restaurantului, sticla s-a spart și vinul din ea s-a scurs în mare parte, sub privirile șocate ale invitaților și mai ales a… proprietarului. Care, în impulsul de moment, a luat sticla din care încă se scurgea vin, și a fugit spre casă, încercând în zadar să mai salveze ceva. Până la urmă sticla a fost răscumpărată de compania de asigurări, cu suma de 225.000 de dolari, mult sub prețul estimat de vânzare. Dacă vânzarea ar fi avut loc, Château Margoux 1787 ar fi devenit cel mai scump vin din lume. Dar așa, în urma acestui incident, a devenit cel mai scump vin de care nu s-a bucurat nimeni, niciodată.

8.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este Marilyn-Monroe-takes-a-ba-007.jpg

Cunoscută pentru extravaganța ei, ieșită din comun pentru acele vremuri, Marilyn Monroe a șocat de multe ori cu gesturi și acțiuni neobișnuite. Simbol al frumuseții și eleganței feminine, a ieșit în evidență prin dezinvoltura și naturalețea sa. La fel a facut-o și atunci când a hotărât să își umple cada și să facă baie în nu mai puțin de 262,5 litri de șampanie – echivalentul a 350 de sticle. Și, deși a fost pentru o singură dată, cu certitudine a devenit cea mai celebră baie din istorie și una dintre cele mai inedite utilizări a șampaniei.

9.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este 0pskte2c1x211-1170x730.png

Muzeul Palatinatului din Speyer (Germania) are în colecția sa cea mai veche sticlă de vin intactă descoperită vreodată. Cu o capacitate de 1,5 litri, mânere în formă de delfini și sigiliu de ceară – care a contribuit la conservarea lichidului în timp, sticla provine de pe vremea ocupației Imperiului Roman în această zonă. Scoasă la iveală în 1867, în urma unor săpături în apropierea orașului – în mormântul unui nobil, s-a estimat că sticla are aproximativ 1.700 de ani vechime. Lichidul din interior, totuși, nu mai poate fi numit vin, căci are o consistență și un aspect diferit, în urma trecerii sutelor de ani. Cât despre gust? Probabil nu vom afla niciodată. Cercetătorii Muzeului susțin că sticla are valoare istorică și nu va fi deschisă vreodată.

10.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este 000005823-rudy.jpg

Rudy Kurniawan. Probabil numele nu vă spune nimic. Dar este cel mai mare falsificator de vinuri din istorie. Fraudele sale – zeci de mii de sticle de vinuri contrafăcute și vândute cu milioane de dolari. Metodele? De la cele mai complexe scheme financiare, până la profitarea de naivitatea cumpărătorilor. Unele sticle le falsifica în propria bucătărie, amestecând vinuri vechi cu vinuri noi artificial ”învechite”. A reușit ”performanța” de a comercializa unele vinuri celebre, falsificându-le, în mai mult exemplare decât au fost ele produse vreodată! Printre clienții săi – milionari, oameni de afaceri, oameni politici, vedete. Prins în 2012, după 8 ani de ”activitate”, și judecat în 2013, Rudy Kurniawan a fost condamnat la 10 ani de închisoare și plata unor despăgubiri către victimele sale în valoare de mai multe zeci de milioane de dolari. Povestea lui a inspirat documentarul Sour Grapes, produs în 2016, și pe care vi-l recomand.

11.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este n241537274296.jpg

În ultimii ani, unii producători, în căutarea de noi tehnologii și tehnici de învechire a vinului, au apelat la o idee venită în urma unei descoperiri. În 2010, în Marea Nordului, în apropierea orașului Hamburg (Germania), o echipă de scafandrii a scos la iveală, din epava unei corăbii aflată la 40 de metri adâncime, 14 sticle de vin foarte bine conservate, cu o vârstă aproximată la 300-350 de ani. Lipsa luminii de pe fundul mării și temperatura constantă sunt cei doi factori esențiali la care, ca efect al acestei descoperiri, unii producători apelează acum cu mare încredere, învechindu-și vinurile în rasteluri speciale pozitionate în adâncul mărilor sau oceanelor. Strategie de marketing care atrage? Cu siguranță! Sticlele de vin astfel învechite depășesc cu mult prețul sticlelor clasice.
Ca fapt divers, două dintre cele 14 sticle de vin descoperite pe epavă, și al căror conținut este încă bun de băut – conform cercetărilor, au fost estimate de casa de licitații Christie’s Londra la aproximativ 35.000 dolari fiecare.

12.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este red-winespa-japan-1170x730.jpg

Cu siguranță cel mai ”ciudat” SPA din lume este celebrul Yunnessun Spa Resort, din Japonia. Prin ce se remarcă el? În primul rând prin piscinele în care nu este apă, ci… vin roșu, sau sake, sau ceai verde, sau cafea… și… tineti-vă bine!, chiar și supă Ramen cu noodles. Iar oamenii, mulți la număr, să știți!, chiar se înghesuie să facă astfel de băi. Și explicația e simplă – toate aceste elemente, de la vinul roșu până la cafea, au extrem de multe beneficii pentru sănătate. E un loc de neratat, pentru cine are ocazia. Un loc unic.